Hvis du faldt for Sony FX3, vil du kunne lide nyheden: I oktober lancerer Sony sit nyeste biografkamera, FX30, som slår alle andre konkurrerende modeller fra mærket.

Kort sagt - de samme funktioner som i FX3, men til halvdelen af prisen! Lad os undersøge, hvad den nye model har forberedt for skaberne - læs videre i denne artikel for at opdage Sony FX30's vigtigste funktioner, stærke punkter og vores dom.

Der er altid så meget at lære om gearverdenen. Vi har udarbejdet denne komplette guide til kameraudstyr - tjek den ud for at øge din viden om kameraer og meget mere.

Sony FX30: Er det det værd?

Ja (hvis)

Hvis du er videomager, vlogger eller endda en ægte filmmager, vil Sony FX30 ikke skuffe dig. Det betragtes i øjeblikket som et af de bedste kameraer til dem, der gerne vil gøre deres produktioner mere filmiske. Videooptagere, der laver videoer direkte fra kameraet, vil også finde dette kamera tiltalende, da det vil give dem mulighed for at udvide deres optage- og redigeringsmuligheder.

Hvis du desuden ikke er villig til at investere dobbelt så meget som prisen for en konkurrerende model med relativt de samme funktioner, er FX30 det helt rigtige valg. Overvej APSC-objektiverne, der også er billigere end fuldformatobjektiverne - for videografer og digitale skabere, der er i gang, er dette kamera stort set et perfekt valg.

Nej (hvis)

Selv om FX30 har en 26 MP-sensor, er dette kamera først og fremmest beregnet til video. Hvis du er fotograf og leder efter en mulighed, der leverer fængslende stillbilleder, er det bedre at kigge en anden vej og vælge et kamera, der fokuserer på billeder frem for video.

Hurtig gennemgang af Sony FX30

Sony FX30 er designet som et komplet biografkamera, der tilbydes til et spejlløst kamera til et prisniveau, og det er designet til at hjælpe ambitiøse filmskabere med at finpudse deres professionelle færdigheder. Som tidligere nævnt er det et kamera, der først og fremmest er til videooptagelse, med fremragende videooptagelsesmuligheder og en 26 MP billedsensor - dette kombineret udgør en reel konkurrence ikke kun for modeller fra andre mærker, men også for nogle Sony-kameraer.

Billedsensoren er den APS-C-sensor med den højeste opløsning i Sonys sortiment. Den højeste videoopløsning, som FX30 tilbyder, er 4K med 120 billeder pr. sekund eller Full HD med 240 billeder pr. sekund - helt perfekt til dem, der optager slowmotion, en af tendenserne inden for filmiske videoer i dag. Den exceptionelle kvalitet kan opnås selv fra standard billedfrekvenser med 4K 10-bit 4:2:2:2 intern optagelse.

Sony FX30 leveres med et bredt udvalg af Sony Picture Profiles, herunder S-Log, som giver dig det maksimale dynamiske område på 14 stop. Du kan også uploade dine LUT-profiler til kameraet - det er nemt at anvende dem direkte på Slog3-optagelser for at opnå et hvilket som helst antal filmiske looks og indsætte dem direkte i dine optagelser.

Sony FX30 fordele og ulemper

1. Fordele
  • Biografkameraets funktioner og design
  • Cinema Line LUTs og logtilstande
  • Førsteklasses byggekvalitet
  • Overkommelig pris for et biografkamera
  • Fremragende autofokus
  • Flere monteringspunkter

Ulemper

• Ingen EVF
  • IBIS kunne være bedre
  • Ingen 6K-mulighed
  • En skærm på 3 tommer bagpå kan være for lille for nogle

Sony FX30 vs. Sony FX3

Sensorstørrelse: APS-C BSI CMOS 23,5 x 15,6 mm vs. Full-frame BSI CMOS 35,6 x 23,8 mm

MP: 26,1 MP vs. 12,1 MP

Køling: Indbygget ventilator vs. Indbygget ventilator

Søger: Ingen vs. Ingen

Opløsning: 6192 x 4128 vs. 4240 × 2832

Lyd: Op til 4 kanaler med valgfrit XLR-håndtag vs. Op til 4 kanaler med medfølgende XLR-håndtag

Pris: 1799 $ kun med karrosseri mod 3900 $ kun med karrosseri

Komplet gennemgang af Sony FX30

Bygning og kvalitet

Sonys tidligere APS-C spejlløse kameraer uden spejl har været ret små, især med et professionelt objektiv på forsiden. FX30 bryder denne kæde og kommer i samme tykke kabinet som FX3 - du ville ikke kalde det stort, men det nye kabinet er mere solidt at holde og bruge. Sony positionerer sin nye kamerabygning som støv- og fugttæt, hvilket er praktisk for videografer.

Brugerfladen er i overensstemmelse med andre nyligt udgivne Sony-kameraer, men med nogle ekstra funktioner tilføjet oveni. Dette kamera er bogstaveligt talt bygget til uendelig tilpasning. Ved at trykke på Fn-knappen åbnes en Fn-menu, der kan tilpasses, og som er velkendt for alle, der har brugt et Sony-kamera i løbet af det seneste årti. Denne del kan tilpasses separat for både video- og stillbilleder.

Optageknappen er placeret på toppen af kameraet, og der er en anden optageknap på forsiden af kameraet, lige ved siden af objektivet, hvilket er lige så praktisk. Med den forreste drejeknap kan du justere lukkerhastighed, blændeværdi og ISO/EI direkte, hvilket gør brugen af kameraet hurtig og nem.

FX30 leveres med en LCD-touchscreen med variabel vinkel og bruger et NPFZ-100-batteri, der ligner kameraerne i Alpha-serien. De dobbelte CF Express type A og SD-kortpladser er placeret sammen med et mikrofon- og hovedtelefonstik. Et påsætteligt XLR-håndtag går på den multiinterface hot shoe mount med to XLR-stik i fuld størrelse og flere forskellige optageformater. Masser af manuelle kontroller på siden af håndtaget gør det muligt at foretage justeringer i farten.

Billedkvalitet

FX30 har en ny sensor på 26 MP i APS-C-størrelse, som aldrig før er set i et Sony-kamera. Den har nok hastighed til at tage stillbilleder uden en lukker med fokusplan, men ikke hurtig nok til at arbejde med stroboskop.

Sensorens følsomhedsområde er ISO 125 til 32.000, og det kan udvides til ISO 102.400 ved optagelse af stillbilleder. Du har mulighed for at tage billeder i raw- og JPEG-format. Manglen på en indbygget søger og kontinuerlig optagelsestilstand gør det dog ikke 100 % egnet til seriøse stillbilleder.

Avanceret AF-system

Det robuste autofokussystem på FX30 dækker 90 % af billedet med 495 punkter. Med denne 90 % fasedetektionsdækning følger kameraet problemfrit motiver rundt om i billedet, og menneske-, dyre- og fugle-AF er også med som ekstra tilføjelser. Touchscreen autofokus fungerer også upåklageligt - denne teknologi er afprøvet i de sidste generationer af Sony-kameraer og bliver hele tiden forfinet.

Video output

Det er videokapaciteterne, som Sony FX30 med rette er stolt af, og det er det med rette. Kameraet optager 4K-optagelser, der er oversamplet fra 6K med op til 120 billeder pr. sekund. Du kan også optage i fuld HD med op til 240 fps - komprimeringerne og formaterne er de samme som i FX3. Der er mulighed for at justere mellem optagetilstandene Flexible ISO, Cine EI Quick og Cine EI Log, så du kan finde ud af, hvad der fungerer bedst for dig. FX30 understøtter 16-bit RAW-videooutput via HDMI og tidskode-synkronisering ved at tilslutte til tidskodekilden via en adapter og et BNC-kabel (ekstraudstyr).

FX30 har Log-optagelsestilstande ved at aktivere Cine El-, Cine El Quick- og Flexible ISO-tilstande til optagelse med S-Log3-gammakurven, hvilket giver større fleksibilitet ved farvegradering. De tre tilstande gør det muligt at optage videoer, mens du overvåger med en passende LUT for at få vist det endelige billede.

Der er også et udvalg af indbyggede filmiske looks til rådighed, som f.eks. Sonys S-Cinetone. Med FX30 kan du nyde godt af avancerede billedbehandlingsmuligheder med BIONZ XR-behandlingsmotoren for realistisk farvegengivelse.

SteadyShot-stabiliseringen er en anden stærk funktion i dette nye Sony-kamera, som går hånd i hånd med de opgraderede videofunktioner. FX30 er udstyret med en 5-akse-stabiliseret sensor og kan også drage fordel af optisk stabiliserede objektiver.

Batteri

FX30 bruger det samme NP-FZ100-batteri som de fleste af de større Sony Alpha-modeller. Sony har gjort sine kameraer gode til at få en fantastisk levetid ud af batterierne - batterilevetiden for Sony FX30 siges at være 570 billeder, hvilket er lidt under FX3, der tilbyder 600 billeder. Kameraet vil højst sandsynligt holde gennem de gennemsnitlige længder af optagetiden, men for videofilmere er det aldrig en dårlig idé at have nogle ekstra batterier med sig på farten.

Endelig dom

Sony FX30 er et godt redskab for filmskabere og videografer, der ønsker at opgradere deres videospil, ved, hvad de skal kigge efter i et biografkamera, og ikke forventer en stejl indlæringskurve for at bruge det - det vil sige de avancerede videokameraer, der tilbydes af Sony. De nye FX30-sits er designet til at lukke kløften mellem det, som nyere kreative folk ønsker at skabe, og det, som den øverste ende af markedet tilbyder.

Vloggere og hybridfotografer, der tager billeder og video, vil måske stadig vælge et konventionelt spejlløst kamera, men for mere ambitiøse videofilmere, der planlægger at udvide deres muligheder inden for biografkameraområdet, er FX30 det perfekte kamera. Et biografkamera til en almindelig pris for et spejlløst kamera - Sony har endnu en gang overgået sig selv.

Sony FX30 alternativer

Sony FX3

Som vi allerede har sagt, er Sony FX3 forældrene til FX30, med de samme funktioner, men til dobbelt så høj pris. Du skal dog ikke skynde dig at afskrive dette fra din liste over alternativer - FX3 er trods alt et full-frame biografkamera. Fuldformat-sensoren giver dig lavere støj, bedre dynamisk område og mindre dybdeskarphed, hvilket giver et mere "filmisk" look. FX3's full-frame billedsensor leveres med innovative lysindsamlingsteknikker, så du kan optage klare og brugbare billeder selv i svagt lys. Tjek Sony FX3 anmeldelsen.

Panasonic Lumix DC-GH6

Dette lille og lette kamera er næsten lige så lille som FX30-sensoren med sine 25 MP og opnår også et vist niveau af dygtighed i et bemærkelsesværdigt udvalg af videomuligheder. GH6 kan optage en lang række 4K-fokuserede videofunktioner, herunder slowmotion med 120 billeder pr. sekund, anamorphic med fuld sensor, og optage industristandardformater som ProRes 422 og 422HQ. Den tilbyder også fremragende billedkvalitet og kan prale af fremragende håndtering og billedstabilisering.

Fujifilm X-H2S

Denne model er nok Fujifilms mest effektive hybridkamera til video og billeder indtil videre. Det er et 26MP X-mount spejlløst bæst bygget omkring en Stacked CMOS-sensor, der kan optage stillbilleder med op til 40 billeder pr. sekund og optage 6,2K-video med fuld sensor eller 4K med op til 120 billeder pr. sekund. Dens opdaterede autofokus med motivgenkendelse og forbedret sporing gør den ideel til optagelse af hurtige sportsgrene og dyreliv, både stillbilleder og video.

Hvornår blev Sony FX30 udgivet?

Sony FX30 er sat til at blive udgivet i slutningen af oktober 2023.

Hvor meget koster Sony FX30?