Baseret på2anmeldelserfra Wedio-medlemmer

Man skal være professionel for at bruge det, det kræver at man ved hvad man laver!

Thumb down red icon

-

Se alle anmeldelser

Er det det værd?

Ja

Hvis du er en professionel filmskaber, der er villig til at investere en betydelig sum penge i et kvalitetskamera, er det dit stikord. Selv om C300 ikke optager 4K, overgår det stadig mange andre biografkameraer med sine funktioner på professionelt niveau.

Ingen

Hvis du ønsker at optage dokumentarfilm, events eller andre typer videoer og film uden muligheder for udsendelse, kan du kigge efter et alternativt kamera. Derudover kan det være smertefuldt for nogle budgetter at bruge 15.000 dollars, så medmindre denne pris fuldt ud retfærdiggør dine produktionsomkostninger, kan du altid finde en konkurrerende løsning.

Canon EOS C300 anmeldelse

Tiden går, og teknologien udvikler sig, men nogle kameraer overlever stadig deres konkurrenter og kan tilbyde en rigdom af funktioner og en fantastisk billedkvalitet. Vi taler om et gammelt, men godt kamera, Canon EOS C300.

Læs videre i denne anmeldelse for at finde ud af, hvorfor dette kamera stadig er værd at købe i 2023, se dets vigtigste funktioner og sammenlign det med en nyere model, C300 Mark II.

Føler du, at du ikke kan holde styr på alle opdateringer af kameraer på markedet? Læs vores ultimative guide til kameraudstyr, og bliv en sand gear-professionel.

Image of Canon EOS C300 for review — by Wedio member, dmann.

Canon EOS C300 opfylder de høje produktionskrav, som filmindustrien stiller i dag, ved at kombinere en bemærkelsesværdig billedkvalitet med enestående mobilitet og udvidelsesmuligheder. Dette kamera er et bæst i dårligt lys. Canon forklarer det videnskabeligt, men i bund og grund har de en 4K-chip, der er nedskaleret til fuld HD, så der kan nå mere kraft til sensoren uden at tilføje mere støj eller korn. Med alle egenskaberne fra et professionelt videokamera, men ergonomien og tankegangen fra et digitalt spejlreflekskamera, er C300 prissat lavere i det professionelle område på 15.000 dollars.

Fordele

Modulært design af høj kvalitet

Understøtter Canon objektivsystem

Fremragende videokvalitet

Skarp elektronisk søger

Flertrins neutralitetsfilter i kameraet

Ulemper

Video maks. 1080p30.

Billedsensoren er ikke full-frame

AF-systemet kæmper i svagt lys

Mangler indbygget shotgun-mikrofon

Prismæssigt dyrt

Canon EOS C300 vs Canon EOS C300 Mark III

Canon EOS C300

Canon EOS C300 Mark III

Sensor type

Super35mm CMOS

Super35mm CMOS

Megapixel

9.8MP

9.6MP

Dynamisk område

12 stop

16 stop

ISO-følsomhed

320 - 80000

100 til 102400

Lukkerhastighed

1/3 til 1/2000

1/12 til 1/2000

Videomuligheder

1920 x 1080

4096 x 2160

Kontinuerlig optagetid

Op til 205 minutter

op til 401 minutter

Vægt

1,4 kg

1,75 kg

Pris

$15,000

$11,000

Vis mere

Hvad skaberne kan lide

Dmann

Danmark

Thumb up green icon

Vis mere

Hvad skaberne ikke kan lide

Dmann

Danmark

Thumb down red icon

Vis mere

Design og opbygning

C300 er effektivt opsat med betjeningselementer, der er nemme at nå i venstre side, og er klar til brug lige ud af æsken. Den medfølgende grebsenhed fastgøres hurtigt og nemt på siden og giver kameraet fornemmelsen af et Canon DSLR, samtidig med at den tilføjer lige nok vægt til at give indtryk af, at du bærer et rigtigt ENG-kamera. Du får et ekstra sæt tilpassede knapper fra det påsættelige displaymodul ud over de forbedrede menu- og afspilningskontroller.

De ekstra betjeningselementer på bagsiden omfatter knappen Func., der skifter mellem lukker-, ISO- og blændejustering, og et monokromt informationspanel på bagsiden. De to CF-kortpladser og de fleste I/O-porte er også placeret der. Disse omfatter stik til den eksterne modulære LCD-skærm, Sync Out, Genlock, Time Code og HD/SD SDI til broadcast-applikationer samt en ren HDMI-udgang til tilslutning af en ekstern optager, en fjernbetjeningsport, et SD-slot til firmwareopdateringer, en hovedtelefonstik og DC-strømindgangen.

Objektivfatning

EOS C300 understøttes af et fantastisk udvalg af højtydende EF-linser takket være EF-objektivfatningen, ud over det omfattende udvalg af udskiftelige EF-objektiver til EOS SLR-kameraer, som fotografer over hele verden har fået tillid og respekt for. C300's perifere belysningskorrektion korrigerer automatisk for vignettering i overensstemmelse med hvert objektivs optiske egenskaber, når det bruges med et Canon EF-objektiv, og det giver mulighed for at justere blænden fra kameraet.

Billedkvalitet

C300 har det samme fantastiske billede som et digitalt spejlreflekskamera, men med et større dynamisk område. Denne udvikling har gjort det muligt for redaktører at udtrække en utrolig mængde data fra en scene ved hjælp af C-log gammakurven.

De fleste af billedprofilerne på C300 kan tilpasses. Canons "C-log gamma" er et af kameraets salgsargumenter - det udjævner billedet betydeligt, men ikke så meget som Sonys S-log, og det koster ikke to tusind ekstra. Denne Log-gamma giver en billedkvalitet med undertrykt kontrast og skarphed for maksimal alsidighed i redigering og behandling efter produktion. Der er også EOS Standard-udseende til rådighed.

Videofunktioner

C300 kan optage video med op til 1080p30-opløsning. Det er ringere end den 1080p60-video, som C100 Mark II kan tilbyde. C300 har en højere farvesamplerate og optager MPEG-2-video på CF-kort i 8-bit 4:2:2:2-kvalitet med en bitrate på 50 Mbps, hvilket opfylder broadcast-standarderne og bevarer tilstrækkelige data til brug med en grøn skærm og farvegradering.

Endelig dom

Canon EOS C300 er den ideelle blanding af brugervenlighed og tilpasningsmuligheder. Manglen på automatiske funktioner gør det hele overskueligt. Der er ingen lukkerhastighed, ISO-indstilling, eksponeringsjustering eller autofokus. Andre, der er fortrolige med at bruge et DSLR, vil være trygge ved dette, men de, der kommer fra en mere konventionel videobaggrund, skal måske foretage nogle justeringer.

Selv om Canon EOS C300 er et rigtig godt videokamera, kan prisen være et problem for dig, afhængigt af hvordan du vil bruge det. Det er tydeligvis designet til broadcast- og filmproduktion, da det koster næsten 14.000 dollars. Men medmindre dit budget er ekstremt begrænset, bør du sandsynligvis opgradere til C500 til disse anvendelser. Hvis du bare vil have den bedste film til din dokumentarfilm eller eventvideografi og ikke har brug for broadcast-værktøjerne, kan du kigge efter alternativer - vi har nævnt 4 af dem nedenfor.

Canon EOS C300 alternativer

Canon EOS C300 Mark III

EOS C300 Mark III har en fremragende billedkvalitet. Du vil kunne tage nogle fantastiske videoer med mulighed for at optage i 4K RAW. Fem-akse elektronisk billedstabilisering er inkluderet i kameraet. Sensoren med dobbelt forstærkningsudgang giver dig mulighed for at tage billeder med fantastisk mætning og naturtro farver. For uafhængige filmskabere, der laver fortællende film, dokumentarfilm eller musikvideoer, er dette kamera fremragende. Du kan få flere oplysninger i vores Canon EOS C300 Mark III anmeldelse. Læs mere

Køb hos Wedio Leje fra $90/dag

Sony FX6

Sammenlignet med Sony biografkameraers i forvejen bemærkelsesværdige kvalitet har FX6 mange funktioner, der er bedre. Det optager i DCI 17:9 C4K i stedet for blot 4K, har XLR-lyd, indbygget ND-filter og alle de almindelige håndteringsfordele ved et specialiseret videokamera. Det klarer sig også bedre i svagt lys. Og til denne pris tilbyder det ubestridt den bedste værdi for et full-frame biografkamera. Du kan få flere oplysninger i vores anmeldelse af Sony FX6.Læs mere

Køb hos Wedio Leje fra $100/dag

Sony FX9

FX9 indeholder en fuldframesensor og hybrid AF fra Alpha-serien uden spejlløse kameraer ud over alle de professionelle funktioner, der hører til et ægte videokamera, herunder som XLR-lydstik og lang batterilevetid. Derudover indeholder det en dobbelt native ISO-sensor til fremragende ydeevne ved svagt lys samt den udsøgte farvevidenskab fra Sonys topmodel af Venice-filmkameraet. For mere info, se vores Sony FX9 anmeldelse. Læs mere

Køb hos Wedio Leje fra $160/dag

Vis mere

Ofte stillede spørgsmål

Er Canon C300 stadig det værd?

Du kan få Canon C300 i 2023 og ikke fortryde det, hvis du er klar til at bruge 15.000 dollars på et professionelt biografkamera. Du kan dog også finde et DSLR med næsten de samme funktioner eller et andet biografkamera, som er mere overkommeligt.

Optager Canon C300 4K?

Teknisk set blev Canon C300 sat til at optage 4K, men den maksimale videoopløsning er kun 1920 x 1080

Hvad bruges Canon C300 til?

Canon C300 er et biografkamera, der hovedsageligt er video-centreret.

Er Canon C300 Netflix-godkendt?

Den originale Canon C300 er ikke Netflix-godkendt, men den nyere model, C300 Mark III, er det.

Hvornår kom Canon C300 ud?

Canon C300 blev oprindeligt udgivet i 2012.

Hvor meget koster Canon C300?

Canon C300 er tilgængelig for 15'000 kr.

Hvor kan man leje Canon C300?

Du kan leje Canon EOS C300 gennem Wedio og andre kameraudlejningsfirmaer.

Vis mere

Anmeldelse af Dmann og 1 andre medlemmer af fællesskabet

Dmann

London, Storbritannien

4.33

Suvi Helminen

FREDERIKSBERG C, DANMARK

-

-

5

Vis mere

Forskningen

Hvorfor du skal stole på os

Hos Wedio er vi på en mission om at holde liv i de gode historier. Det gør vi ved at fremme deling af viden, værktøjer og tjenester, der hjælper dig som skaber med at skabe bedre historier. I dag hjælper vi 100.000+ månedlige skabere med at blive bedre - sammen. Vi tror på fællesskabets styrke. I stedet for at indsamle produktanmeldelser fra én skaber involverer vi hundredvis af skabere og skaber både video- og skriftlige anmeldelser. På den måde præsenterer vi essensen af kollektivet i stedet for en enkelt mening.

Sådan testede vi dette produkt

Vi brugte et blandet metodedesign. Vores kvalitative videoanmeldelser, blev skabt af håndplukkede Wedio-medlemmer. Vi sendte produktet til dem, de prøvede det i mindst 30 dage i virkelige projekter, og derefter lavede de en ærlig videoanmeldelse. Vores kvantitative skriftlige anmeldelser blev indsamlet fra Wedio-lejere og -lånere. Når lejerne har lejet produktet, har de mulighed for at efterlade en produktanmeldelse. Når långivere opretter en produktliste, har de mulighed for at dele deres tanker om selve produktet.

Sådan finansierer vi denne anmeldelse

For fortsat at kunne levere de bedst mulige anmeldelser til kreative har vi fire forskellige indtægtskilder. Dette omfatter (1) provisioner fra vores korttidsudlejning (10 % fra udlejere 20 % fra långivere, når der sker en udlejning gennem Wedio), (2) provisioner fra vores abonnementer (vi bliver betalt af vores detailhandelspartnere for at levere en ordre), (3) provisioner fra mærker, der leverer produkter, og (4) provisioner fra affilierede links til andre partnere (såsom detailhandelspartnere, software og andre kreative værktøjer).

Begrænsninger

Selv om vi forsøger at være så uvildige som muligt, vil vi alligevel gerne tage to begrænsninger i denne anmeldelse op. For det første kan vores långivere blive påvirket af "Endowment-effekten", når de gennemgår deres udstyr. De vil potentielt vurdere deres produkt højere, end de ville have gjort, hvis de havde lejet produktet - blot fordi de selv ejer produktet. For det andet er der mulighed for, at instruktører oplever "Confirmation bias", når de anmelder et produkt. Hvis de har modtaget produktet fra os, kan de have en tendens til at lede efter alle fordelene og de gode ting ved produktet, fordi de ønsker at behage Wedio og produktmærket. For at overvinde denne begrænsning vejleder vi vores instruktører strengt om at være så objektive som muligt - en lav bedømmelse er lige så værdifuld for os som en høj bedømmelse. Anmeldelsen har til formål at vejlede andre kreatører i valget af udstyr.

Adgang Canon EOS C300

USD

Køb brugt