Baseret på1anmeldelserfra Wedio-medlemmer

-

Thumb down red icon

-

Se alle anmeldelser

Er det det værd?

Ja

Hvis du er professionel filmskaber, er dette kamera et forsøg værd. Ethvert ARRI-kamera vil klare sig bedre end sine konkurrenter på de vigtige områder dynamikområde og farvegengivelse. Kameraets indstillinger til filmproduktion, f.eks. highlight roll-off, kan gøre en stor forskel.

Ingen

Husk på, at Alexa Classic's opløsning ikke ligefrem klarer konkurrenterne. Alexa Classic's tophastighed er 2,8K, hvilket virker ekstremt begrænset i betragtning af, at et typisk spejlløst kamera kan optage mindst 4K og endda 8K på flagskibsversioner. Hvis du er solokameraoperatør, er dette også et nej, da Alexa Classic er tung og voluminøs.

ARRI ALEXA Classic anmeldelse

Ville du prøve et biografkamera, der blev udgivet for mere end ti år siden? Hvis det er et ARRI-kamera, bør du helt sikkert gøre det!

Uanset om det er dit første møde med Arri Alexa Classic, eller om du bare har brug for en påmindelse om dette kameras muligheder, kan du læse vores fulde anmeldelse for at finde ud af dets vigtigste styrker, hvordan det kan sammenlignes med en nyere Alexa Mini LF, og om du bør anskaffe dig det i 2023. Kameraverdenen er enorm - der er altid så meget at opdage. Tjek vores guide til kameraudstyr for at genopfriske din viden.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Sam.

Dette digitale kamera i filmstil blev introduceret i 2010 som det første i Alexa-serien og Arri's vigtigste indgang til digital filmproduktion. Classic-modellen, der er kendt som "Hollywoods foretrukne kamera", har vundet mange filmfotografers hjerter. Selv efter 12 år siden den første lancering og stor konkurrence er Alexa Arri Classic stadig et kamera, der leverer ordentlige funktioner og ydeevne og stadig er et valg blandt filmskabere selv i dag.

Fordele

Robust konstruktion

Ergonomisk design

Modulær arkitektur

Let at betjene

Top filmisk look

Ulemper

Prismæssigt dyrt

Ret tung

Strømsultne

Sensor

ELV III-sensoren, som sjovt nok stadig er den samme sensor, der anvendes i de moderne ARRI-kameraer, såsom Mini og LF Selv alternativerne til større formater anvender en variant, der kun består af et par af disse chips sammen. Det er klart, at denne sensor stadig er fantastisk, og en Classic vil give dig en pålidelig ydeevne.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Alpay Andy Birdinc.

Der blev brugt en 35-format ALEV III CMOS-sensor til at konstruere Arri Alexa Classic EV. Den har en eksponeringsspændvidde på 14+ med 7 stop for overeksponering og yderligere 7 stop for undereksponering og er beregnet til ISO 800 og 2,8K. Dette giver kameraet en stor frihed til farvegradering og gør det muligt at optage større detaljer i både højlys og skygger.

Søger

Arri Alexa Classic EV's elektroniske farvesøger, kendt som ARRI EVF-1, er endnu en fantastisk funktion. Dens 1280 x 784 F-LCOS-billede og ARRI LED-belysning er designet til at give en fantastisk billedkvalitet og ægte farvegengivelse. Du kan nyde godt af hurtig billedvisning med lav latenstid og se handlingen i søgeren i det nøjagtige øjeblik, den sker foran kameraet, takket være den højhastighedsforbindelse, der er mellem søgeren og selve kameraet.

Videooptagelse

Med Full HD med op til 120 billeder pr. sekund i ProRes eller 2K med op til 60 billeder pr. sekund er kameraets specifikationer stadig stærke. Det kan outputte 2.8K raw med op til 60 billeder i sekundet udenfor. Internt er der tale om ProRes 4444, et codec med stor fleksibilitet. Smukke filer, om end lidt omfangsrige. Det er en fordel i denne situation, at opløsningen er lavere.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Mustafa.

Kameraet kan også optage med op til 60 billeder i sekundet, men afhængigt af det anvendte optageformat og optagemedie kan der være visse begrænsninger. Kameraet kan optage HD-SDI-optagelser samt Arri's eksklusive råfiler kaldet ARRIRAW, som indeholder både statiske og dynamiske metadata. Du har mulighed for at up- eller down-sample det færdige produkt til HD-, 2K- eller endda 4K-opløsning takket være den enestående billedkvalitet.

ARRI ALEXA Classic vs. ARRI Alexa Mini LF

ARRI ALEXA Classic

ARRI Alexa Mini LF

Billedsensor

Super35 ALEV III 23,8x17,8 mm

ALEV III CMOS 36,70 x 25,54 mm

Dynamisk område

14+ stop

14 stop

ISO

160 - 3200

800

Optageformater

ProRes, RAW

MXF/ProRes, RAW

Maksimal opløsning

2048x1152

4448 x 3096

Maksimal billedfrekvens

60fps

60fps

Vægt

6,3 kg

2,72 kg

Pris

$6,100

$58,760

Vis mere

Hvad skaberne kan lide

Alpay

UK

Thumb up green icon

5 stjerner

Vis mere

Hvad skaberne ikke kan lide

Alpay

UK

Thumb down red icon

-

Vis mere

Endelig dom

Arri Alexa Classic er et kamera med fantastisk billedkvalitet, der er nemt at bruge, pålideligt i selv de mest barske situationer og tilpasningsdygtigt nok til at opfylde en række forskellige arbejdsgange og økonomiske behov. Alexa Classic vil udstyre dig med billeder af forbløffende rigdom og detaljerigdom, uanset om din produktion er beregnet til det store lærred eller fjernsynet.

Men i betragtning af den nuværende konkurrence og den hurtige udvikling af teknologien inden for filmkameraer kan du måske finde nyere modeller fra Canon, Sony eller Blackmagic mere velegnede til dine behov - deres videooptagelsesmuligheder og andre indbyggede funktioner er helt klart mere omfattende end Arri Alexa Classic's.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Alpay Andy Birdinc.

Ofte stillede spørgsmål

Er ARRI ALEXA Classic stadig pengene værd i 2023?

Arri Alexa Classic er et kamera med fantastisk billedkvalitet, der er let at bruge, pålideligt i selv de mest barske situationer og tilpasningsdygtigt nok. Men i betragtning af konkurrencen i dag og den hurtigt udviklende teknologi inden for filmkameraer finder du måske nyere modeller produceret af Canon, Sony eller Blackmagic mere velegnede til dine behov.

Hvor meget koster ARRI ALEXA Classic?

I dag kan du købe Arri Alexa Classis for 6.100 kr.

Hvor kan man leje ARRI ALEXA Classic?

Du kan leje Arri Alexa Classis gennem Wedio og andre kameraudlejningsfirmaer.

Vis mere

Anmeldelse af Alpay Andy Birdinc

Alpay Andy Birdinc

London, Det Forenede Kongerige

4.3 i bedømmelse.

-

4.3

Vis mere

ARRI ALEXA Classic alternativer

Canon EOS C300 MK II

Med tilføjelsen af en "Production"-kameraprofil kan C300 MK II nu efterligne Arri Alexa's farvevidenskab. De resulterende billeder fra de to kameraer er næsten for ens til at skelne mellem dem efter at være blevet blandet ved hjælp af Arri's Rec. 709-konverterings-LUT i postproduktionen. På grund af dette bruges C300 MK II ofte som backup-kamera for Arri Alexa eller blot som en billigere løsning for A-kameraet. Læs mere

Køb hos Wedio Lej fra 100 $/dag

Blackmagic Cinema Camera 2.5K

Høje dynamiske intervaller, nuancerede farver og organiske teksturer er blot nogle af grundene til, at Blackmagic Cinema Camera trods sin billige pris har vendt op og ned på markedet og etableret sig som en pålidelig konkurrent til Arri Alexa. Blackmagic Cinema Cameras overordnede konstruktion, design og ergonomi er helt anderledes end Arri Alexa's, selv om den overordnede billedkvalitet er en af Alexa's største modstykker. Læs mere

Køb hos Wedio Leje fra $79/dag

Sony PMW-F55

Når det kommer til 4K-produkter, har Sony et strålende ry, især inden for digital filmproduktion. Sony F55 er et af de bedste 4K-kameraer i og omkring sin prisklasse, og Sony F55 er ingen undtagelse og omtales ofte som en filmmagers drøm. Kameraet tilbyder fejlfri billedkvalitet, optager i native 4K, har et forbløffende dynamisk område på 14 stop, lav støj og stor følsomhed. Læs mere

Køb hos Wedio Lej fra $200/dag

Vis mere

Forskningen

Hvorfor du skal stole på os

Hos Wedio er vi på en mission om at holde liv i de gode historier. Det gør vi ved at fremme deling af viden, værktøjer og tjenester, der hjælper dig som skaber med at skabe bedre historier. I dag hjælper vi 100.000+ månedlige skabere med at blive bedre - sammen. Vi tror på fællesskabets styrke. I stedet for at indsamle produktanmeldelser fra én skaber involverer vi hundredvis af skabere og skaber både video- og skriftlige anmeldelser. På den måde præsenterer vi essensen af kollektivet i stedet for en enkelt mening.

Sådan testede vi dette produkt

Vi brugte et blandet metodedesign. Vores kvalitative videoanmeldelser, blev skabt af håndplukkede Wedio-medlemmer. Vi sendte produktet til dem, de prøvede det i mindst 30 dage i virkelige projekter, og derefter lavede de en ærlig videoanmeldelse. Vores kvantitative skriftlige anmeldelser blev indsamlet fra Wedio-lejere og -lånere. Når lejerne har lejet produktet, har de mulighed for at efterlade en produktanmeldelse. Når långivere opretter en produktliste, har de mulighed for at dele deres tanker om selve produktet.

Sådan finansierer vi denne anmeldelse

For fortsat at kunne levere de bedst mulige anmeldelser til kreative har vi fire forskellige indtægtskilder. Dette omfatter (1) provisioner fra vores korttidsudlejning (10 % fra udlejere 20 % fra långivere, når der sker en udlejning gennem Wedio), (2) provisioner fra vores abonnementer (vi bliver betalt af vores detailhandelspartnere for at levere en ordre), (3) provisioner fra mærker, der leverer produkter, og (4) provisioner fra affilierede links til andre partnere (såsom detailhandelspartnere, software og andre kreative værktøjer).

Begrænsninger

Selv om vi forsøger at være så uvildige som muligt, vil vi alligevel gerne tage to begrænsninger i denne anmeldelse op. For det første kan vores långivere blive påvirket af "Endowment-effekten", når de gennemgår deres udstyr. De vil potentielt vurdere deres produkt højere, end de ville have gjort, hvis de havde lejet produktet - blot fordi de selv ejer produktet. For det andet er der mulighed for, at instruktører oplever "Confirmation bias", når de anmelder et produkt. Hvis de har modtaget produktet fra os, kan de have en tendens til at lede efter alle fordelene og de gode ting ved produktet, fordi de ønsker at behage Wedio og produktmærket. For at overvinde denne begrænsning vejleder vi vores instruktører strengt om at være så objektive som muligt - en lav bedømmelse er lige så værdifuld for os som en høj bedømmelse. Anmeldelsen har til formål at vejlede andre kreatører i valget af udstyr.

Adgang ARRI ALEXA Classic

USD

Køb brugt