Review door Corry Raymond

Begin Klasse

Een samenwerking met

Fantastische videokwaliteit, doordachte functies, vriendelijke interface, betaalbare prijs... Ja, we hebben het over Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K Pro! Bekijk nu de ultieme review van Corry.

Profile image

Corry Raymond

Ultieme Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K Pro Review door Corry Raymond

Fantastische videokwaliteit, doordachte functies, vriendelijke interface, betaalbare prijs... Ja, we hebben het over Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K Pro! Bekijk Corry's ultieme review of lees hieronder verder 🎓

Trailer

Qm6nsOX7K1Q

Intro

1

sRrSJQksJHY

Prijs

70

Specs

97

Voordelen

120

Nadelen

231

Meest geschikt voor professionals

337

Project doeleinden

382

6K vs. 4K

450

Definitief beeldmateriaal

489

Camera-instellingen

534

Einde

629

Ontmoet Corry

jj9rQVQxQ8w

Wat je zult leren

De grootste voordelen zijn Ingebouwde ND-filters, Kleine body & Kantelbaar scherm.

De grootste nadelen zijn Basis ISO, Geen IBIS & De vorm van de body.

Productbeoordeling hoofdstukken

Prijs

Een huurprijs voor de Blackmagic 6K Pro varieert tussen 60-80€ voor alleen de camera, en ongeveer 130-180€ voor de kit. De prijs is afhankelijk van waar je de camera huurt. De camera body kopen kost tussen de 2000-2500€, afhankelijk van of hij nieuw is of niet.

Specs

De camera heeft een super 35mm sensor, 6k resolutie, EF lensvatting, dual native ISO op 400 en 3200, 13 stops dynamisch bereik, ingebouwde ND filters, ProRes en BRAW opnamemogelijkheden en optionele accessoires.

Voordelen

De 6K Pro is een zwaardere versie van de Pocket 6K. Ze hebben dezelfde sensor en opnamemogelijkheden, maar er zijn belangrijke verschillen die een enorme impact hebben. Ten eerste heeft de 6K Pro ingebouwde ND-filters, wat een voordeel is voor filmmakers. De camera heeft ook een kleine body, waardoor u de camera kunt aanpassen aan uw wensen. Het kantelbare scherm is beduidend beter dan het ingebouwde scherm van de 6K en 4K, omdat het helderder is met sterke kleuren en contrast.

Nadelen

Geen enkele camera is perfect, dus de 6K Pro heeft ook een paar nadelen. Ten eerste hebben de meeste professionele camera's een basis ISO van 800, maar de basis ISO op de 6K Pro is 400. Hij beschikt ook niet over moderne beeldstabilisatiefuncties zoals IBIS. De vorm van de behuizing is ook vreemd omdat de 6K Pro een hybride is van veel verschillende cameratypes.

Het beste voor professionals

De Blackmagic 6K Pro is het meest geschikt voor een pro shooter. Als je een beginner bent kan het bedienen van deze camera moeilijk worden door het gebrek aan automatische functies. Ben je echter een pro, dan zal dit toestel alle trucjes kunnen die je gewend bent, zoals filmen in 120 beelden per seconde en filmen in raw 6K. Deze functies kunnen lastig zijn voor een beginner om te ontgrendelen, maar als je van een uitdaging houdt, zal het vanaf nul leren van deze camera je de vaardigheden geven om met elke camera te werken.

Projectdoeleinden

Deze camera is bedoeld om te worden gebruikt op een groot scherm. Hij kan een beeld nabootsen dat lijkt op dat van de Arri Alexa of een RED-camera met een super 35mm-sensor. Zijn niche is zijn formaat en wat hij in dat formaat kan stoppen. Bruiloftvideografen zullen veel plezier beleven aan deze camera, maar hij is ook perfect voor het opnemen van muziekvideo's, low-budget indiefilms en korte films. Met een deskundige cinematograaf en kleurbeoordeling zal het publiek het verschil niet zien tussen een 6K Pro of een Arri Alexa.

6k vs 4k

Er zijn veel vragen over het filmen in 6K. Zoals regisseur David Fincher zegt: "Schieten in 6K en bewerken in 4K geeft je de extra pixels om te onthouden in de post. Dat is een extra 33% aan pixels om te onthouden, wat vooral nuttig is voor het maken van gimbal-opnamen.

Eindbeelden

De Blackmagic-camera's hebben altijd de reputatie gehad dat ze een klassieke celluloidfilm-look hebben. Om die celluloidfilm-look te bereiken, heb je korrel, een hoog dynamisch bereik, vloeiende huidtinten en een niet te scherp beeld nodig. De 6K Pro biedt dit allemaal, en daarom ziet het er filmisch uit. De 6K Pro profiteert van belichting naar rechts in plaats van naar links. Gebruik de zebra op het scherm om geen hooglichten te verliezen, maar houd de camera iets overbelicht voor het beste resultaat.

Camera-instellingen

De camera kan opnamen maken in 1080 en 4K ProRes. Om in 6K te filmen, moet je de camera-instellingen wijzigen naar b raw. Daar heb je een aantal compressie-instellingen, met verschillende bitsnelheden. Om toegang te krijgen tot hogere beeldsnelheden, zoals 120, moet je naar de sensorinstellingen van de camera gaan en bijsnijden tot 2K. U gebruikt dan slechts de helft van de sensorgrootte, maar u kunt filmen met 120 beelden per seconde. In het tabblad Instellingen kunt u ook de gewenste overlays selecteren. Op het tabblad LUTs kun je een paar LUTs selecteren of de jouwe op LUTs laden.

Photo of the instructor

Corry Raymond

Regisseur, videograaf, scenarioschrijver en filmmaker

Londen, Verenigd Koninkrijk

"De 6K Pro-functies kunnen lastig zijn voor een beginner om te ontgrendelen, maar als je van een uitdaging houdt, zal het vanaf nul leren van deze camera je de vaardigheden geven om met elke camera te werken."

Wil je meer te weten komen over de Blackmagic 6K Pro? Bekijk dan hier ons artikel waarin we dieper ingaan op de features van het toestel.