Om du föll för Sony FX3 kommer du att gilla nyheten: i oktober släpper Sony sin nyaste filmkamera, FX30, som slår alla andra konkurrerande modeller av märket.

Kort sagt - samma funktioner som i FX3 men till halva priset! Låt oss utforska vad den nya modellen har förberett för kreatörerna - fortsätt att läsa den här artikeln för att upptäcka Sony FX30:s viktigaste funktioner, starka sidor och vårt omdöme.

Det finns alltid så mycket att lära sig om redskapsvärlden. Vi har sammanställt denna fullständiga guide om kamerautrustning - kolla in den för att öka dina kunskaper om kameror och annat.

Sony FX30: Är det värt det?

Ja (om)

Om du är en videomakare, vloggare eller till och med en riktig filmskapare kommer Sony FX30 inte att göra dig besviken. Den anses för närvarande vara en av de bästa kamerorna för dem som vill göra sina produktioner mer filmiska. Videokreatörer som arbetar direkt från kameran kommer också att finna den här kameran tilltalande, eftersom den skulle låta dem utöka sina möjligheter till inspelning och redigering.

Om du dessutom inte är villig att investera dubbelt så mycket för en konkurrerande modell med relativt samma funktioner är FX30 precis vad du behöver. Tänk på APSC-objektiven som också är billigare än fullformatobjektiven - för videografer och digitala kreatörer som börjar är den här kameran i stort sett ett perfekt val.

Nej (om)

Även om FX30 har en 26MP-sensor är den här kameran först och främst inriktad på video. Om du är fotograf och letar efter ett alternativ som levererar fängslande stillbilder är det bättre att titta åt ett annat håll och välja en kamera som fokuserar på bilder snarare än video.

Snabb granskning av Sony FX30

Sony FX30 är utformad som en komplett biografkamera till en spegellös prisnivå och är avsedd att hjälpa ambitiösa kreatörer att finslipa sina professionella färdigheter. Som tidigare nämnts är det en kamera med videofokus först, med enastående videoinspelningsmöjligheter och en 26 MP bildsensor - detta kombinerat utgör en verklig konkurrens, inte bara för modeller från andra märken utan även för vissa Sony-kameror.

Bildsensorn är den mest högupplösta APS-C-sensorn i Sonys sortiment. Den högsta videoupplösningen som FX30 erbjuder är 4K med 120 bilder per sekund eller Full HD med 240 bilder per sekund - helt perfekt för dem som filmar slowmotion, en av trenderna för filmiska videor idag. Den exceptionella kvaliteten kan uppnås även från standardbildfrekvenserna, med 4K 10-bit 4:2:2:2 intern inspelning.

Sony FX30 levereras med ett brett utbud av Sony Picture Profiles, inklusive S-Log, som ger dig det maximala dynamiska omfånget på 14 steg. Du kan också ladda upp dina LUT-profiler till kameran - det är enkelt att tillämpa dem direkt på Slog3-material för att uppnå ett antal filmiska utseenden och infoga dem direkt i ditt material.

Sony FX30 för- och nackdelar

1. Fördelar
  • Biografkamerans egenskaper och design
  • Cinema Line LUTs och loggningslägen
  • Högkvalitativ byggkvalitet
  • Överkomligt pris för en filmkamera
  • Utmärkt autofokus
  • Flera monteringspunkter

Nackdelar

• Ingen EVF
  • IBIS kunde vara bättre
  • Inget 6K-alternativ
  • En 3-tums bakre skärm kan vara för liten för vissa

Sony FX30 vs. Sony FX3

Sensorstorlek: APS-C BSI CMOS 23,5 x 15,6 mm vs. Fullformat BSI CMOS 35,6 x 23,8 mm

MP: 26,1 MP jämfört med 12,1 MP

Kylning: Inbyggd fläkt vs. Inbyggd fläkt

Sökare: Ingen vs. Ingen

Lösning: 6192 x 4128 vs. 4240 × 2832

Ljud: Upp till 4 kanaler med valfritt XLR-handtag vs. Upp till 4 kanaler med medföljande XLR-handtag

Pris: 1799 dollar för en helkropp vs. 3900 dollar för en helkropp

Fullständig granskning av Sony FX30

Byggnad och kvalitet

Sonys tidigare spegellösa APS-C-kameror har varit ganska små, särskilt med ett professionellt objektiv på framsidan. FX30 bryter denna kedja och kommer i samma tjocka kropp som FX3 - du skulle inte kalla den stor, men den nya kroppen är mer rejäl att hålla och använda. Sony positionerar sitt nya kamerabygge som damm- och fukttät, vilket är praktiskt för videografer.

Gränssnittet överensstämmer med andra nyligen släppta kameror från Sony, men med några extra funktioner. Den här kameran är bokstavligen byggd för oändlig anpassning. Genom att trycka på Fn-knappen får du upp en anpassningsbar Fn-meny, som är bekant för alla som använt en Sony under det senaste decenniet. Den här delen är separat anpassningsbar för både video- och stillbildslägen.

Inspelningsknappen är placerad på kamerans ovansida, och det finns en andra inspelningsknapp på framsidan av kameran, precis bredvid objektivet, vilket är lika praktiskt. Med den främre ratten kan du justera slutartid, bländarvärde och ISO/EI direkt, vilket gör användningen av kameran snabb och enkel.

FX30 har en LCD-pekskärm med variabel vinkel och använder ett NPFZ-100-batteri som liknar kamerorna i Alpha-serien. De dubbla CF Express typ A och SD-kortplatserna är placerade tillsammans med en mikrofon- och hörlursuttag. Ett fästbart XLR-handtag går på det multiinterface-hot shoe-fästet, med två fullstora XLR-kontakter och flera olika inspelningsformat. Massor av manuella kontroller på sidan av handtaget gör det möjligt att göra justeringar i farten.

Bildkvalitet

FX30 har en ny 26 MP sensor i APS-C-storlek som aldrig tidigare har funnits i en Sony-kamera. Den är tillräckligt snabb för att ta stillbilder utan en brännplanslutare, men inte tillräckligt snabb för att fungera med stroboskop.

Sensorns känslighetsområde är ISO 125 till 32 000, och vid stillbildsfotografering kan det utökas till ISO 102 400. Du har möjlighet att ta bilder i råformat och JPEG. Avsaknaden av en inbyggd sökare och ett kontinuerligt fotograferingsläge gör den dock inte 100 % lämplig för seriösa stillbildstillämpningar.

Avancerat AF-system

Det robusta autofokussystemet i FX30 täcker 90 % av bilden med 495 punkter. Med denna 90-procentiga fasdetekteringstäckning följer kameran sömlöst motiv runt om i bilden, och AF för människor, djur och fåglar finns också som extra tillägg. Autofokus med pekskärm fungerar också felfritt - den här tekniken har prövats i de senaste generationerna av Sony-kameror och förfinas ständigt.

Videoutgång

Sony FX30 är stolt över sina videofunktioner, och det med rätta. Kameran fångar 4K-filmer som är översamplade från 6K med upp till 120 bilder per sekund. Du kan också filma i full HD med upp till 240 fps - kompressionerna och formaten är desamma som i FX3. Det finns möjlighet att justera mellan inspelningslägena Flexible ISO, Cine EI Quick och Cine EI Log för att hitta det som fungerar bäst för dig. FX30 stöder 16-bitars RAW-videoutgång via HDMI och tidskodsynkronisering genom att ansluta till tidskodskällan via en adapter och BNC-kabel (tillval).

FX30 har loggbildslägen genom att aktivera lägena Cine El, Cine El Quick och Flexible ISO för inspelning med S-Log3-gammakurvan, vilket ger större flexibilitet vid färggradering. De tre lägena gör det möjligt att filma videor samtidigt som man övervakar med en lämplig LUT för att förhandsgranska den slutliga bilden.

Det finns också ett urval av inbyggda filmiska utseenden, som Sonys S-Cinetone. Med FX30 kan du njuta av avancerade bildbehandlingsmöjligheter med BIONZ XR-bearbetningsmotorn för realistisk färgåtergivning.

SteadyShot-stabiliseringen är en annan stark funktion i den nya Sony-kameran som går hand i hand med uppgraderade videofunktioner. FX30 är utrustad med en 5-axelstabiliserad sensor och kan även dra nytta av optiskt stabiliserade objektiv.

Batteri

FX30 använder samma NP-FZ100-batteri som de flesta av de större Sony Alpha-modellerna. Sony har gjort sina kameror bra på att göra en superb livslängd av batterierna - batteritiden för Sony FX30 sägs vara 570 skott, vilket är något under FX3 som erbjuder 600 skott. Kameran kommer troligen att räcka under de genomsnittliga längderna av fotografering, men för videofilmare är det aldrig en dålig idé att ha några extrabatterier med sig på resande fot.

Slutgiltigt omdöme

Sony FX30 är en perfekt utrustning för filmskapare och videofilmare som vill öka sin videokapacitet, vet vad de ska leta efter i en filmkamera och inte förväntar sig en brant inlärningskurva för att använda den - det vill säga högre avancerade videokameror som erbjuds av Sony. Den nya FX30-sitsen är utformad för att minska klyftan mellan vad nyare kreatörer vill skapa och vad den övre delen av marknaden erbjuder.

Vloggare och hybridfotografer som fotograferar stillbilder och video kanske fortfarande vill välja en konventionell spegellös kamera, men för mer ambitiösa videografer som planerar att utöka sina möjligheter till filmkameror är FX30 perfekt. En biografkamera till ett vanligt pris för spegellösa kameror - Sony har överträffat sig själv ännu en gång.

Sony FX30 alternativ

Sony FX3

Som vi redan har sagt är Sony FX3 föräldern till FX30, med samma funktioner, men till dubbelt så högt pris. Skynda dig dock inte att stryka den här från din lista över alternativ - FX3 är trots allt en fullformatbiokamera. Fullformatssensorn ger dig lägre brus, bättre dynamiskt omfång och mindre skärpedjup för en mer "filmisk" look. FX3:s fullformatssensor har innovativa tekniker för ljusinsamling som gör att du kan ta tydliga och användbara bilder även i svagt ljus. Kolla recensionen av Sony FX3.

Panasonic Lumix DC-GH6

Den här kameran är liten och lätt och är nästan lika stor som FX30-sensorn med sina 25 MP, och den uppnår också en viss nivå av kompetens i ett anmärkningsvärt antal videoalternativ. GH6 kan filma ett stort antal 4K-fokuserade videolägen, inklusive slow-motion med 120 fps, anamorphic med full sensor, och spela in industristandardformat som ProRes 422 och 422HQ. Den erbjuder också utmärkt bildkvalitet och kan skryta med utmärkt hantering och bildstabilisering.

Fujifilm X-H2S

Den här modellen är förmodligen Fujifilms mest kapabla hybridkamera för video och bilder hittills. Det är ett 26MP X-mount spegellöst odjur byggt kring en Stacked CMOS-sensor som kan ta stillbilder med upp till 40 bilder per sekund och fånga 6,2K-video med full sensor eller 4K med upp till 120 bilder per sekund. Dess uppdaterade autofokus med motivigenkänning och förbättrad spårning gör den idealisk för fotografering av snabba sport- och djurlivsupplevelser, både stillbilder och video.

När släpptes Sony FX30?

Sony FX30 kommer att släppas i slutet av oktober 2023.

Hur mycket kostar Sony FX30?