Baserat på2recensionerfrån Wedios medlemmar

Man måste vara professionell för att använda det, det kräver at man ved vad man laver!

Thumb down red icon

-

Se alla recensioner

Är det värt det?

Ja

Om du är en professionell filmskapare som är beredd att investera en stor summa pengar i en kvalitetskamera är det din tur. Även om C300 inte filmar i 4K, överträffar den ändå många andra biografkameror med sina funktioner på proffsnivå.

Ingen

Om du vill filma dokumentärer, evenemang eller andra typer av videor och filmer utan sändningsalternativ kan du leta efter en alternativ kamera. Dessutom kan det vara smärtsamt för vissa budgetar att spendera 15 000 dollar, så om inte detta pris helt rättfärdigar dina produktionskostnader kan du alltid hitta ett konkurrerande alternativ.

Canon EOS C300 granskning

Tiden går och tekniken utvecklas, men vissa kameror överlever fortfarande sina konkurrenter och kan erbjuda en mängd funktioner och en fantastisk bildkvalitet. Vi talar om en gammal men bra kamera, Canon EOS C300.

Fortsätt läsa den här recensionen för att ta reda på varför den här kameran fortfarande är värd att köpa 2023, se dess viktigaste funktioner och jämföra den med en nyare modell, C300 Mark II.

Känner du att du inte kan hålla koll på alla kamerauppdateringar på marknaden? Läs vår ultimata guide om kamerautrustning och bli ett riktigt utrustningsproffs.

Image of Canon EOS C300 for review — by Wedio member, dmann.

Canon EOS C300 uppfyller de höga produktionskraven i dagens filmindustri genom att kombinera en anmärkningsvärd bildprestanda med enastående mobilitet och utbyggbarhet. Den här kameran är ett odjur i svagt ljus. Canon förklarar det vetenskapligt, men i huvudsak har de ett 4K-chip som har nedskalats till full HD, vilket gör att mer kraft når sensorn utan att lägga till mer brus eller korn. Med alla egenskaper hos en professionell videokamera men ergonomin och tankesättet hos en digital spegelreflexkamera är C300 prissatt lägre i det professionella sortimentet på 15 000 dollar.

Fördelar

Modulär konstruktion av hög kvalitet

Stödjer Canons objektivsystem

Utmärkt videokvalitet

Skarp elektronisk sökare

Neutralt täthetsfilter med flera steg i kameran

Nackdelar

Videokameran har maxgränsen 1080p30.

Bildsensorn är inte fullformat

AF-systemet kämpar i svagt ljus

Saknar inbyggd mikrofon

Prismässigt dyrt

Canon EOS C300 vs Canon EOS C300 Mark III

Canon EOS C300

Canon EOS C300 Mark III

Sensortyp

Super35mm CMOS

Super35mm CMOS

Megapixlar

9.8MP

9.6MP

Dynamiskt område

12 stopp

16 stopp

ISO-känslighet

320 - 80000

100 till 102400

Slutartid

1/3 till 1/2000

1/12 till 1/2000

Videofunktioner

1920 x 1080

4096 x 2160

Kontinuerlig inspelningstid

Upp till 205 minuter

upp till 401 minuter

Vikt

1,4 kg

1,75 kg

Pris

$15,000

$11,000

Visa mer

Vad skaparna gillar

Dmann

Danmark

Thumb up green icon

Super godt kamera, HD kvaliteten er virkelig god, samt at det er et NetFlix supporteret kameratype

Visa mer

Vad skaparna inte gillar

Dmann

Danmark

Thumb down red icon

Visa mer

Design och konstruktion

C300 är effektivt inställd, med kontroller som är lätta att nå på vänster sida, och är redo att användas direkt ur lådan. Den medföljande greppenheten fästs snabbt och enkelt på sidan och ger kameran känslan av en Canon DSLR samtidigt som den lägger till precis tillräckligt mycket vikt för att ge intrycket att du bär en riktig ENG-kamera. Du får ytterligare en uppsättning anpassningsbara knappar från den monterbara displaymodulen utöver de förbättrade meny- och uppspelningskontrollerna.

De ytterligare kontrollerna på baksidan inkluderar Func-knappen, som växlar mellan slutare, ISO och bländare, och en monokrom informationspanel på baksidan. De dubbla CF-kortplatserna och majoriteten av I/O-portarna är också placerade där. Dessa inkluderar kontakter för den externa modulära LCD-skärmen, Sync Out, Genlock, Time Code och HD/SD SDI för broadcast-tillämpningar, samt en ren HDMI-utgång för att ansluta en extern inspelare, en fjärrkontrollport, en SD-plats för uppdateringar av den fasta programvaran, ett hörlursuttag och likströmsingången.

Linsfäste

EOS C300 stöds av ett stort antal högpresterande EF-linser tack vare dess EF-linsfäste, utöver det omfattande urvalet av utbytbara EF-linser för EOS SLR-kameror som har vunnit förtroende och respekt hos fotografer över hela världen. C300:s korrigering av perifer belysning, när den används med ett Canon EF-objektiv, korrigerar automatiskt för vinjettering i enlighet med varje objektivs optiska egenskaper och tillåter justering av iris från kameran.

Bildkvalitet

C300 har samma fantastiska bilder som en digital spegelreflexkamera, men med ett större dynamiskt område. Denna utveckling har gjort det möjligt för redigerare att extrahera en otrolig mängd data från en scen med hjälp av C-log-gamakurvan.

Majoriteten av bildprofilerna på C300 kan anpassas. Canons "C-log gamma" är ett av de säljande argumenten för den här kameran - den plattar ut bilden avsevärt, men inte lika mycket som Sonys S-log, och kostar inte två tusen extra. Denna loggamma ger bildkvalitet med undertryckt kontrast och skärpa för maximal mångsidighet vid redigering och bearbetning i efterproduktion. Det finns även EOS Standard-utseende tillgängligt.

Videofunktioner

Upp till 1080p30-upplösning kan tas med C300. Det är sämre än den 1080p60-video som C100 Mark II kan erbjuda. C300 har en högre färgsamplingsfrekvens och spelar in MPEG-2-video till CF-kort i 8-bitars 4:2:2-kvalitet med en bithastighet på 50 Mbps, vilket uppfyller sändningsstandarderna och bevarar tillräckligt med data för användning med en grönskärm och färggradering.

Slutomdöme

Canon EOS C300 är en perfekt blandning av användarvänlighet och anpassningsbarhet. Avsaknaden av automatiska funktioner gör att allt är enkelt. Det finns ingen slutartid, ISO-inställning, exponeringsjustering eller autofokus. Andra som är vana vid att använda en DSLR kommer att känna sig bekväma med detta, men de som kommer från en mer konventionell videobakgrund kan behöva göra vissa justeringar.

Även om Canon EOS C300 är en mycket bra videokamera kan kostnaden vara ett problem för dig beroende på hur du planerar att använda den. Den är uppenbarligen utformad för sändnings- och filmproduktion eftersom den kostar nära 14 000 dollar. Men om din budget inte är extremt begränsad bör du förmodligen uppgradera till C500 för dessa användningsområden. Om du bara vill ha den bästa filmen för din dokumentär- eller evenemangsvideografi och inte behöver sändningsverktygen kan du leta efter alternativ - vi har nämnt fyra av dem nedan.

Canon EOS C300 alternativ

Canon EOS C300 Mark III

EOS C300 Mark III har utmärkt bildkvalitet. Du kommer att kunna ta fantastiska videor med möjlighet att filma i 4K RAW. Elektronisk bildstabilisering med fem axlar ingår i kameran. Med sensorn med dubbel förstärkningsutgång kan du ta bilder med fantastisk mättnad och verklighetstrogna färger. För oberoende filmskapare som gör berättande filmer, dokumentärer eller musikvideor är den här kameran utmärkt. Om du vill ha mer information kan du läsa vår recension av Canon EOS C300 Mark III. Läs mer

Köp hos Wedio Hyr från 90 dollar/dag

Sony FX6

När man jämför med Sonys biografkamerors redan anmärkningsvärda kvalitet har FX6 många funktioner som är bättre. Den filmar i DCI 17:9 C4K i stället för bara 4K, har XLR-ljud, inbyggda ND-filter och alla de vanliga hanteringsfördelarna hos en specialiserad videokamera. Den presterar också bättre i svagt ljus. Och för det här priset erbjuder den utan tvekan det bästa värdet för en fullformat biografkamera. Mer information finns i vår recension av Sony FX6.Läs mer

Köp hos Wedio Hyr från $100/dag

Sony FX9

FX9 innehåller en fullformatssensor och hybrid-AF från den spegellösa Alpha-serien utöver alla professionella funktioner som en äkta videokamera har, inklusive som XLR-ljudkontakter och lång batteritid. Dessutom innehåller den en dubbel native ISO-sensor för enastående prestanda i svagt ljus samt den utsökta färgvetenskapen från Sonys toppmodell Venice filmkamera. För mer information, kolla in vår recension av Sony FX9. Läs mer

Köp hos Wedio Hyra från $160/dag

Visa mer

Ofta ställda frågor

Är Canon C300 fortfarande värt det?

Du kan skaffa Canon C300 år 2023 utan att ångra dig om du är redo att spendera 15 000 dollar på en professionell filmkamera. Du kan dock också hitta en DSLR med nästan samma funktioner eller en annan biografkamera som är mer prisvärd.

Kan Canon C300 filma i 4K?

Tekniskt sett var Canon C300 inställd på att filma i 4K, men den maximala videoupplösningen är endast 1920 x 1080.

Vad används Canon C300 till?

Canon C300 är en biografkamera som i huvudsak är videocentrerad.

Är Canon C300 godkänd av Netflix?

Den ursprungliga Canon C300 är inte Netflix-godkänd, men dess nyare modell, C300 Mark III, är det.

När kom Canon C300 ut?

Canon C300 släpptes ursprungligen 2012.

Hur mycket kostar Canon C300?

Canon C300 är tillgänglig för 15 000 dollar.

Var kan man hyra Canon C300?

Du kan hyra Canon EOS C300 via Wedio och andra kamerauthyrningsföretag.

Visa mer

Recension av Dmann och 1 andra communitymedlemmar

Dmann

London, Storbritannien

Man skal være professionelle for at bruge det, det kræver at man ved hvad man laver!

4.33

Suvi Helminen

FREDERIKSBERG C, DANMARK

-

-

5

Visa mer

Forskningen

Varför du ska lita på oss

På Wedio har vi ett uppdrag att hålla fantastiska berättelser vid liv. Vi uppnår detta genom att underlätta delning av kunskap, verktyg och tjänster som hjälper dig som skapare att skapa bättre berättelser. Idag hjälper vi 100 000+ månatliga skapare att bli bättre - tillsammans. Vi tror på kraften i gemenskapen. Istället för att samla in produktrecensioner från en skapare involverar vi hundratals skapare och skapar både video- och skriftliga recensioner. På så sätt presenterar vi essensen av kollektivet snarare än en enda åsikt.

Hur vi testade den här produkten

Vi använde oss av en design med blandade metoder. Våra kvalitativa videorecensioner, skapades av handplockade Wedio-medlemmar. Vi skickade produkten till dem, de testade den i minst 30 dagar i verkliga projekt och gjorde sedan en ärlig videorecension. Våra kvantitativa skriftliga recensioner samlades in från Wedios hyresgäster och långivare. När hyresgästerna har hyrt produkten har de möjlighet att lämna en produktrecension. När långivare skapar en produktlistning har de möjlighet att dela med sig av sina tankar om själva produkten.

Hur vi finansierar den här granskningen

För att kunna fortsätta leverera bästa möjliga recensioner för kreatörer har vi fyra olika intäktsströmmar. Detta inkluderar (1) provisioner från våra korttidsuthyrningar (10 % från hyresgästerna 20 % från långivarna närhelst en uthyrning sker via Wedio), (2) provisioner från våra prenumerationer (vi får betalt av våra detaljhandelspartners för att leverera en beställning), (3) provisioner från varumärken som levererar produkter och (4) provisioner från affilieringslänkar till andra partners (såsom detaljhandelspartners, programvara och andra kreativa verktyg).

Begränsningar

Även om vi försöker vara så opartiska som möjligt vill vi ändå ta upp två begränsningar i den här granskningen. För det första kan våra långivare påverkas av "Endowment-effekten" när de granskar sin utrustning. De skulle eventuellt betygsätta sin produkt högre än vad de skulle ha gjort om de hyrt produkten - bara för att de själva äger produkten. För det andra finns det en möjlighet att instruktörerna upplever "Confirmation bias" när de granskar en produkt. Om de har fått produkten från oss kan de ha en tendens att leta efter alla fördelar och bra saker med produkten eftersom de vill behaga Wedio och produktmärket. För att övervinna denna begränsning vägleder vi strikt våra instruktörer att vara så objektiva som möjligt - ett lågt betyg är lika värdefullt för oss som ett högt betyg. Syftet med recensionen är att vägleda andra kreatörer i valet av utrustning.

Tillgång till Canon EOS C300

USD

Köp begagnat