Baserat på1recensionerfrån Wedios medlemmar

-

Thumb down red icon

-

Se alla recensioner

Är det värt det?

Ja

Om du är en professionell filmskapare är den här kameran värd ett försök. Alla ARRI-kameror presterar bättre än sina rivaler på de viktiga områdena dynamiskt omfång och färgåtergivning. Kamerans inställningar för filmproduktion, till exempel highlight roll-off, kan göra stor skillnad.

Ingen

Tänk på att Alexa Classic har en upplösning som inte riktigt klarar konkurrensen. Alexa Classics topphastighet är 2,8K, vilket verkar extremt begränsat med tanke på att en typisk spegellös kamera kan fånga minst 4K och till och med 8K på flaggskeppsversioner. Om du är en ensam kameraoperatör är detta dessutom ett nej, eftersom Alexa Classic är tung och skrymmande.

ARRI ALEXA Classic Recension

Skulle du prova en filmkamera som släpptes för mer än tio år sedan? Om det är en ARRI-kamera borde du verkligen göra det!

Oavsett om det är ditt första möte med Arri Alexa Classic eller om du bara behöver en påminnelse om kamerans kapacitet kan du läsa vår fullständiga recension för att upptäcka dess främsta styrkor, hur den jämförs med en nyare Alexa Mini LF och om du bör skaffa den 2023. Kameravärlden är enorm - det finns alltid så mycket att upptäcka. Kolla in vår guide om kamerautrustning för att fräscha upp dina kunskaper.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Sam.

Den här digitala kameran i filmstil lanserades 2010 och är den första i Alexa-serien och Arri's främsta inträde i digital filmfotografering. Classic-modellen är känd som "Hollywoods favoritkamera" och har vunnit många filmfotografers hjärtan. Även efter 12 år sedan den första lanseringen och stor konkurrens är Alexa Arri Classic fortfarande en kamera som levererar anständiga funktioner och prestanda och förblir ett val bland filmskapare även i dag.

Fördelar

Robust konstruktion

Ergonomisk design

Modulär arkitektur

Lätt att använda

Toppfilmliknande utseende

Nackdelar

Prismässigt dyrt

Ganska tung

Strömkrävande

Sensor

ELV III-sensorn, som intressant nog fortfarande är samma sensor som används i ARRI:s moderna kameror, t.ex. Mini och LF Även alternativen för större format använder en variant som bara består av ett par av dessa chip tillsammans. Självklart är den sensorn fortfarande fantastisk, och en Classic kommer att ge dig tillförlitlig prestanda.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Alpay Andy Birdinc.

En 35-format ALEV III CMOS-sensor användes i konstruktionen av Arri Alexa Classic EV. Den har ett exponeringsutrymme på 14+ med 7 stops överexponering och ytterligare 7 stops underexponering och är dimensionerad för ISO 800 och 2,8K. Detta ger kameran en stor frihet när det gäller färggradering och gör det möjligt att registrera mer detaljer i både högdagrar och skuggor.

Sökare

Arri Alexa Classic EV:s elektroniska färgsökare, känd som ARRI EVF-1, är ännu en fantastisk funktion. Dess 1280 x 784 F-LCOS-miniadisplay och ARRI LED-belysning är utformade för att ge fantastisk bildkvalitet och äkta färgåtergivning. Du kan njuta av snabb bildvisning med låg latenstid och se handlingen i sökaren i exakt det ögonblick den sker framför kameran tack vare den snabba anslutningen som den har mellan sökaren och själva kameran.

Videoinspelning

Med Full HD med upp till 120 bilder per sekund i ProRes eller 2K med upp till 60 bilder per sekund är kamerans specifikationer fortfarande starka. Den kan ge ut 2,8K raw med upp till 60 bilder per sekund utomhus. Internt är det ProRes 4444, en codec med stor flexibilitet. Vackra filer, även om de är lite skrymmande. Det är fördelaktigt i det här läget att upplösningen är lägre.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Mustafa.

Kameran kan också spela in upp till 60 bilder per sekund, men beroende på vilket inspelningsformat och inspelningsmedium som används kan det finnas vissa begränsningar för detta. Kameran kan spela in HD-SDI-material samt Arri's exklusiva råfiler som kallas ARRIRAW och som innehåller både statiska och dynamiska metadata. Du har möjlighet att upp- eller nedmätta den färdiga produkten till HD-, 2K- eller till och med 4K-upplösning tack vare den exceptionella bildkvaliteten.

ARRI ALEXA Classic vs ARRI Alexa Mini LF

ARRI ALEXA Classic

ARRI Alexa Mini LF

Bildsensor

Super35 ALEV III 23,8x17,8 mm

ALEV III CMOS 36,70 x 25,54 mm

Dynamiskt område

14+ stopp

14 stopp

ISO

160 - 3200

800

Inspelningsformat

ProRes, RAW

MXF/ProRes, RAW

Högsta upplösning

2048x1152

4448 x 3096

Max bildfrekvens

60 bilder per sekund

60 bilder per sekund

Vikt

6,3 kg

2,72 kg

Pris

$6,100

$58,760

Visa mer

Vad skaparna gillar

Alpay

STORBRITANNIEN

Thumb up green icon

5 stjärnor

Visa mer

Vad skaparna inte gillar

Alpay

STORBRITANNIEN

Thumb down red icon

-

Visa mer

Slutomdöme

Arri Alexa Classic är en kamera med fantastisk bildprestanda som är enkel att använda, pålitlig även i de svåraste situationerna och tillräckligt anpassningsbar för att uppfylla en mängd olika arbetsflöden och ekonomiska behov. Alexa Classic kommer att utrusta dig med bilder av häpnadsväckande rikedom och detaljrikedom oavsett om din produktion är avsedd för den stora skärmen eller tv.

Med tanke på dagens konkurrens och den snabba utvecklingen av tekniken inom filmkameror kan det dock hända att nyare modeller från Canon, Sony eller Blackmagic passar bättre för dina behov - deras videoinspelningsmöjligheter och andra inbyggda funktioner är definitivt mer omfattande än de som Arri Alexa Classic har.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Alpay Andy Birdinc.

Ofta ställda frågor

Är ARRI ALEXA Classic fortfarande värt det år 2023?

Arri Alexa Classic är en kamera med fantastisk bildprestanda som är enkel att använda, pålitlig även i de svåraste situationer och tillräckligt anpassningsbar. Med tanke på dagens konkurrens och den snabbt utvecklande tekniken inom filmkameror kan du dock finna att nyare modeller tillverkade av Canon, Sony eller Blackmagic passar bättre för dina behov.

Hur mycket kostar ARRI ALEXA Classic?

Idag kan du köpa Arri Alexa Classis för 6 100 dollar.

Var kan man hyra ARRI ALEXA Classic?

Du kan hyra Arri Alexa Classis genom Wedio och andra kamerauthyrningsföretag.

Visa mer

Recension av Alpay Andy Birdinc

Alpay Andy Birdinc

London, Storbritannien

4.3 i betyg.

-

4.3

Visa mer

ARRI ALEXA Classic alternativ

Canon EOS C300 MK II

Med tillägget av en "Production"-kameraprofil kan C300 MK II nu efterlikna Arri Alexas färglära. De resulterande bilderna från de två kamerorna är nästan för lika för att man ska kunna skilja dem åt efter att de har blandats med hjälp av Arri's Rec. 709-konverterings-LUT i efterproduktionen. På grund av detta används C300 MK II ofta som reservkamera för Arri Alexa eller bara som ett billigare alternativ för A-kameran. Läs mer

Köp hos Wedio Hyr från 100 dollar/dag

Blackmagic Cinema Camera 2.5K

Höga dynamiska intervall, nyanserade färger och organiska texturer är bara några av anledningarna till att Blackmagic Cinema Camera, trots sitt billiga pris, har omvälvt marknaden och etablerat sig som en pålitlig konkurrent till Arri Alexa. Blackmagic Cinema Cameras övergripande konstruktion, design och ergonomi är helt olik Arri Alexa, även om den övergripande bildkvaliteten är en av Alexas bästa motsvarigheter. Läs mer

Köp hos Wedio Hyr från $79/dag

Sony PMW-F55

När det gäller 4K-produkter har Sony ett strålande rykte, särskilt inom digital filmproduktion. Sony F55 är en av de bästa 4K-kamerorna i och runt sin prisklass, och är inget undantag och omnämns ofta som en filmskapares dröm. Kameran erbjuder felfri bildkvalitet, filmar i native 4K, har ett häpnadsväckande dynamiskt omfång på 14 stopp, lågt brus och stor känslighet. Läs mer

Köp hos Wedio Hyr från $200/dag

Visa mer

Forskningen

Varför du ska lita på oss

På Wedio har vi ett uppdrag att hålla fantastiska berättelser vid liv. Vi uppnår detta genom att underlätta delning av kunskap, verktyg och tjänster som hjälper dig som skapare att skapa bättre berättelser. Idag hjälper vi 100 000+ månatliga skapare att bli bättre - tillsammans. Vi tror på kraften i gemenskapen. Istället för att samla in produktrecensioner från en skapare involverar vi hundratals skapare och skapar både video- och skriftliga recensioner. På så sätt presenterar vi essensen av kollektivet snarare än en enda åsikt.

Hur vi testade den här produkten

Vi använde oss av en design med blandade metoder. Våra kvalitativa videorecensioner, skapades av handplockade Wedio-medlemmar. Vi skickade produkten till dem, de testade den i minst 30 dagar i verkliga projekt och gjorde sedan en ärlig videorecension. Våra kvantitativa skriftliga recensioner samlades in från Wedios hyresgäster och långivare. När hyresgästerna har hyrt produkten har de möjlighet att lämna en produktrecension. När långivare skapar en produktlistning har de möjlighet att dela med sig av sina tankar om själva produkten.

Hur vi finansierar den här granskningen

För att kunna fortsätta leverera bästa möjliga recensioner för kreatörer har vi fyra olika intäktsströmmar. Detta inkluderar (1) provisioner från våra korttidsuthyrningar (10 % från hyresgästerna 20 % från långivarna närhelst en uthyrning sker via Wedio), (2) provisioner från våra prenumerationer (vi får betalt av våra detaljhandelspartners för att leverera en beställning), (3) provisioner från varumärken som levererar produkter och (4) provisioner från affilieringslänkar till andra partners (såsom detaljhandelspartners, programvara och andra kreativa verktyg).

Begränsningar

Även om vi försöker vara så opartiska som möjligt vill vi ändå ta upp två begränsningar i den här granskningen. För det första kan våra långivare påverkas av "Endowment-effekten" när de granskar sin utrustning. De skulle eventuellt betygsätta sin produkt högre än vad de skulle ha gjort om de hyrt produkten - bara för att de själva äger produkten. För det andra finns det en möjlighet att instruktörerna upplever "Confirmation bias" när de granskar en produkt. Om de har fått produkten från oss kan de ha en tendens att leta efter alla fördelar och bra saker med produkten eftersom de vill behaga Wedio och produktmärket. För att övervinna denna begränsning vägleder vi strikt våra instruktörer att vara så objektiva som möjligt - ett lågt betyg är lika värdefullt för oss som ett högt betyg. Syftet med recensionen är att vägleda andra kreatörer i valet av utrustning.

Tillgång ARRI ALEXA Classic

USD

Köp begagnad