Als je viel voor de Sony FX3, dan ga je het nieuws leuk vinden: deze oktober brengt Sony zijn nieuwste cinema camera uit, de FX30, die alle andere concurrerende modellen van het merk verslaat.

Kortom - dezelfde functies als in de FX3, maar voor de helft van de prijs! Laten we onderzoeken wat het nieuwe model de makers te bieden heeft - blijf dit artikel lezen om de belangrijkste kenmerken, sterke punten en ons oordeel over de Sony FX30 te ontdekken.

Er is altijd zoveel te leren over de wereld van de uitrusting. We hebben deze volledige gids voor camera-apparatuur samengesteld - bekijk hem om je kennis over camera's en meer te vergroten.

Sony FX30: Is het de moeite waard?

Ja (Indien)

Als u een videomaker, vlogger of zelfs een echte filmmaker bent, zal de Sony FX30 u niet teleurstellen. Het wordt momenteel beschouwd als een van de beste camera's voor degenen die hun producties filmischer willen maken. Ook videomakers die rechtstreeks vanaf de camera werken zullen deze camera aantrekkelijk vinden, omdat ze hiermee hun opname- en bewerkingsmogelijkheden kunnen uitbreiden.

Bovendien, als u niet bereid bent twee keer de prijs te betalen voor een concurrerend model met relatief dezelfde mogelijkheden, is de FX30 precies wat u zoekt. Denk ook aan de APSC-objectieven die goedkoper zijn dan full-frame - voor beginnende videografen en digitale makers is deze camera een perfecte keuze.

Nee (als)

Hoewel de FX30 een 26MP sensor heeft, is deze camera vooral gericht op video. Als u een fotograaf bent en op zoek bent naar een optie die boeiende foto's levert, kunt u beter een andere kant opkijken en kiezen voor een camera die meer gericht is op beelden dan op video.

Snelle Sony FX30 beoordeling

De Sony FX30 is ontworpen als een volwaardige cinema camera tegen een spiegelloze camera prijs en is gepositioneerd om ambitieuze makers te helpen bij het aanscherpen van hun professionele vaardigheden. Zoals eerder vermeld, is het een eerste camera voor video met uitstekende video-opnamemogelijkheden en een 26MP beeldsensor - deze combinatie zorgt voor echte concurrentie, niet alleen voor modellen van andere merken, maar ook voor sommige Sony camera's.

De beeldsensor is de APS-C-sensor met de hoogste resolutie in het assortiment van Sony. De hoogste videoresolutie die de FX30 biedt is 4K bij 120 fps of Full HD bij 240 fps - perfect voor wie slow motion opnames maakt, een van de trends in filmische video's van dit moment. De uitzonderlijke kwaliteit kan zelfs worden bereikt vanaf de standaard beeldsnelheden, met 4K 10-bit 4:2:2 interne opname.

De Sony FX30 wordt geleverd met een groot aantal Sony Picture Profiles, waaronder S-Log, waarmee u het maximale dynamische bereik van 14 stops krijgt. U kunt ook uw LUT-profielen uploaden naar de camera - het is gemakkelijk om ze direct toe te passen op Slog3-beelden om een willekeurig aantal filmische looks te bereiken en ze direct in uw beelden in te voegen.

Sony FX30 voor- en nadelen

1. Voors
  • Kenmerken en ontwerp van de cinema camera
  • Cinema Line LUT's en log-modi
  • Hoogwaardige bouwkwaliteit
  • Betaalbare prijs voor een cinema camera
  • Uitstekende autofocus
  • Meerdere montagepunten

Nadelen

• Geen EVF
  • IBIS kan beter
  • Geen 6K optie
  • Een 3-inch achterscherm kan voor sommigen te klein zijn

Sony FX30 vs. Sony FX3

Sensorformaat: APS-C BSI CMOS 23,5 x 15,6 mm vs. Full-frame BSI CMOS 35,6 x 23,8 mm.

MP: 26,1 MP vs. 12,1 MP

Koeling: Ingebouwde ventilator vs.

Zoeker: Geen vs. Geen

Resolutie: 6192 x 4128 vs. 4240 × 2832

Audio: Tot 4ch met optionele XLR-handgreep vs. Tot 4ch met meegeleverde XLR-handgreep

Prijs: $1799 body-only vs $3900 body-only

Volledige Sony FX30 beoordeling

Bouw en kwaliteit

De vorige APS-C spiegelloze camera's van Sony waren nogal klein, vooral met een professionele lens aan de voorkant. De FX30 doorbreekt deze keten en wordt geleverd met dezelfde dikke behuizing als de FX3 - je zou hem niet groot noemen, maar de nieuwe behuizing is steviger om vast te houden en te gebruiken. Sony positioneert zijn nieuwe camera als stof- en vochtdicht, wat handig is voor videografen.

De interface is consistent met andere recent uitgebrachte Sony camera's, maar met enkele extra functies er bovenop. Deze camera is letterlijk gemaakt om eindeloos aan te passen. Een druk op de Fn knop brengt een aanpasbaar Fn menu tevoorschijn, bekend bij iedereen die de afgelopen tien jaar een Sony heeft gebruikt. Dit deel is afzonderlijk aanpasbaar voor zowel video- als fotomodi.

De opnameknop bevindt zich aan de bovenkant van de camera, en er is een tweede opnameknop aan de voorkant van de body, direct naast de lens, wat net zo handig is. Met de draaiknop aan de voorzijde kunnen sluitertijd, diafragmawaarde en ISO/EI direct worden ingesteld, zodat de camera snel en gemakkelijk te gebruiken is.

De FX30 wordt geleverd met een variangle LCD-touchscreen en gebruikt een NPFZ-100 batterij, vergelijkbaar met de camera's uit de Alpha-serie. De dubbele CF Express type A en SD-kaartsleuven bevinden zich samen met een microfoon- en hoofdtelefoonaansluiting. Op de multi-interface hot shoe bevestiging zit een bevestigbare XLR handgreep, met twee full-size XLR connectoren en verschillende opname formaten. Een groot aantal handmatige bedieningselementen aan de zijkant van de handgreep maakt het mogelijk om tijdens de opname aanpassingen te maken.

Beeldkwaliteit

De FX30 heeft een nieuwe 26MP APS-C-sensor die nog nooit eerder in een Sony-camera is gebruikt. Hij heeft voldoende snelheid om foto's te maken zonder spleetsluiter, maar niet snel genoeg om met flitsers te werken.

Het gevoeligheidsbereik van de sensor is ISO 125 tot 32'000, met een maximum van ISO 102'400 bij het maken van stilstaande beelden. U hebt de mogelijkheid om opnamen te maken in raw en JPEG. Het ontbreken van een ingebouwde zoeker en een continue opnamestand maken hem echter niet 100% geschikt voor serieuze fototoepassingen.

Geavanceerd AF-systeem

Het robuuste autofocussysteem van de FX30 dekt met 495 punten 90% van het kader. Met deze 90% fasedetectie dekking volgt de camera naadloos onderwerpen rondom het frame, en Mens, Dier en Vogel AF zijn er ook als extra toevoegingen. Ook de touchscreen autofocus werkt feilloos - deze technologie is beproefd in de laatste generaties Sony camera's en wordt voortdurend verfijnd.

Video-uitgang

De Sony FX30 gaat terecht prat op zijn videomogelijkheden. De camera legt 4K beelden vast die oversampled zijn van 6K tot 120 fps. U kunt ook full HD opnemen tot 240 fps - de compressies en formaten zijn dezelfde als bij de FX3. Er is een optie om te kiezen tussen Flexible ISO, Cine EI Quick en Cine EI Log opnamestanden om te vinden wat voor u het beste werkt. De FX30 ondersteunt 16-bit RAW-video-uitvoer via HDMI en tijdcodesynchronisatie door aansluiting op de tijdcodebron via een optionele adapter en BNC-kabel.

De FX30 beschikt over Log-opnamemodi door de standen Cine El, Cine El Quick en Flexible ISO voor opnamen met de S-Log3-gammacurve, waardoor meer flexibiliteit met color grading mogelijk is. De drie modi maken het mogelijk om video's op te nemen en tegelijkertijd te monitoren met een geschikte LUT om het uiteindelijke beeld te bekijken.

Er is ook een selectie van ingebouwde cinematografische looks beschikbaar, zoals Sony's S-Cinetone. Met de FX30 kunt u genieten van geavanceerde beeldverwerkingsmogelijkheden met de BIONZ XR-verwerkingsengine voor een realistische kleurweergave.

De SteadyShot stabilisatie is een andere sterke eigenschap van deze nieuwe Sony camera die gepaard gaat met verbeterde videomogelijkheden. De FX30 is uitgerust met een 5-assig gestabiliseerde sensor en kan ook gebruik maken van optisch gestabiliseerde lenzen.

Batterij

De FX30 gebruikt dezelfde NP-FZ100 accu als de meeste grotere Sony Alpha modellen. Sony heeft zijn camera's goed gemaakt door een uitstekende levensduur van de batterijen te maken - de batterijduur van de Sony FX30 zou 570 opnamen bedragen, wat iets minder is dan de FX3, die 600 opnamen biedt. De camera zal waarschijnlijk de gemiddelde opnameduur volhouden, maar voor videografen is het nooit een slecht idee om onderweg wat reservebatterijen bij zich te hebben.

Eindoordeel

De Sony FX30 is een 'go-to gear' voor filmmakers en videografen die hun video game willen verbeteren, weten wat ze moeten zoeken in een cinema camera, en geen steile leercurve verwachten om te gebruiken - dat wil zeggen, high-end camcorders aangeboden door Sony. De nieuwe FX30 is ontworpen om de kloof te dichten tussen wat nieuwere makers willen maken en wat het topsegment van de markt biedt.

Vloggers en hybride fotografen van foto's en video's zullen misschien nog steeds willen kiezen voor een conventionele spiegelloze camera, maar voor ambitieuzere videografen die van plan zijn hun mogelijkheden uit te breiden naar het terrein van de filmcamera, is de FX30 gewoon perfect. Een cinema camera voor een gewone spiegelloze camera prijs - Sony heeft zichzelf opnieuw overtroffen.

Sony FX30 alternatieven

Sony FX3

Zoals we al zeiden, is de Sony FX3 de ouder van de FX30, met dezelfde functies, alleen voor een dubbele prijs. Maar haast je niet om deze camera van je lijstje met alternatieven af te schrijven - de FX3 is tenslotte een full-frame cinema camera. De volbeeldsensor zorgt voor minder ruis, een beter dynamisch bereik en een kleinere scherptediepte voor een meer 'filmische' look. De full-frame beeldsensor van de FX3 wordt geleverd met innovatieve technieken voor het verzamelen van licht, zodat u zelfs bij weinig licht heldere en bruikbare beelden kunt vastleggen. Tjek de Sony FX3 review.

Panasonic Lumix DC-GH6

Klein en licht, deze camera evenaart bijna de FX30 sensor met zijn 25MP, en bereikt ook een bepaald niveau van bekwaamheid in een opmerkelijke reeks van video-opties. De GH6 kan een breed scala aan 4K-georiënteerde videomodi opnemen, waaronder slow-motion met 120 fps, full-sensor anamorphic, en standaard formaten zoals ProRes 422 en 422HQ opnemen. Hij biedt ook een uitstekende beeldkwaliteit en beschikt over een uitstekende bediening en beeldstabilisatie.

Fujifilm X-H2S

Dit model is waarschijnlijk Fujifilm's meest capabele video/film hybride camera tot nu toe. Het is een 26MP X-mount spiegelloze camera, gebouwd rond een Stacked CMOS sensor die foto's kan maken tot 40 fps en full-sensor 6.2K video of 4K kan opnemen tot 120 fps. De vernieuwde autofocus met onderwerpherkenning en verbeterde tracking maakt hem ideaal voor het maken van snelle sport- en wildlife-opnamen, zowel foto's als video.

Wanneer komt de Sony FX30 uit?

De Sony FX30 wordt eind oktober 2023 uitgebracht.

Hoeveel kost de Sony FX30?