Productbespreking: ARRI ALEXA Classic

-

Thumb down red icon

-

Bekijk alle beoordelingen

Is het de moeite waard?

Ja

Als je een professionele filmmaker bent, is deze camera het proberen waard. Elke ARRI-camera presteert beter dan zijn concurrenten op de cruciale gebieden van dynamisch bereik en kleurweergave. De instellingen van de camera voor filmproductie, zoals highlight roll-off, kunnen een enorm verschil maken.

Geen

Houd er rekening mee dat de resolutie van de Alexa Classic de concurrentie niet bepaald aankan. De topsnelheid van de Alexa Classic is 2,8K, wat extreem beperkt lijkt gezien het feit dat een typische spiegelloze camera minstens 4K kan vastleggen en zelfs 8K op vlaggenschipversies. Ook als je een solo-cameraman bent, is dit een nee, want de Alexa Classic is zwaar en omvangrijk.

ARRI ALEXA Classic Review

Zou jij een filmcamera proberen die meer dan tien jaar geleden is uitgebracht? Nou, als het een ARRI-camera is, moet je dat zeker doen!

Of het nu je eerste kennismaking is met de Arri Alexa Classic, of dat je gewoon de mogelijkheden van deze camera in herinnering wilt brengen, lees onze volledige review om de belangrijkste sterke punten te ontdekken, hoe hij zich verhoudt tot een nieuwere Alexa Mini LF, en of je hem in 2023 moet aanschaffen. De camerawereld is immens - er valt altijd veel te ontdekken. Bekijk onze gids voor camera-apparatuur om uw kennis op te frissen.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Sam.

Deze digitale camera in filmstijl, het eerste onderdeel van de Alexa-lijn en Arri's belangrijkste stap in de digitale cinematografie, werd in 2010 geïntroduceerd. Bekend als "Hollywood's Camera of Choice", heeft het Classic model de harten van vele cinematografen veroverd. Zelfs na 12 jaar na de eerste release en de grote concurrentie is de Alexa Arri Classic nog steeds een camera die goede functies en prestaties levert en ook vandaag de dag nog steeds een keuze is onder filmmakers.

Voordelen

Stevig gebouwd

Ergonomisch ontwerp

Modulaire architectuur

Gemakkelijk te bedienen

Top bioscooplook

Nadelen

Prijzig

Nogal zwaar

Veel vermogen

Sensor

De ELV III sensor, die intrigerend genoeg nog steeds dezelfde sensor is die wordt gebruikt in de hedendaagse ARRI camera keuzes, zoals de Mini en LF Zelfs de alternatieven voor grotere formaten gebruiken een variant die slechts een paar van deze chips bij elkaar zijn. Uiteraard is die sensor nog steeds fantastisch, en een Classic biedt u betrouwbare prestaties.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Alpay Andy Birdinc.

Voor de Arri Alexa Classic EV is een 35-formaat ALEV III CMOS-sensor gebruikt. Deze heeft een belichtingsspeelruimte van 14+ met 7 stops overbelichting en nog eens 7 stops onderbelichting en is berekend op ISO 800 en 2,8K. Dit geeft de camera veel vrijheid bij de kleurgradatie en maakt het mogelijk om meer details in zowel de hoge lichten als de schaduwen op te nemen.

Zoeker

De elektronische kleurenzoeker van de Arri Alexa Classic EV, bekend als de ARRI EVF-1, is nog zo'n fantastische voorziening. Zijn 1280 x 784 F-LCOS kleine display en ARRI LED verlichting zijn ontworpen om een geweldige beeldkwaliteit en ware kleurweergave te produceren. Dankzij de snelle verbinding tussen de zoeker en de camera zelf kunt u genieten van een snelle beeldweergave met lage latentie en ziet u de actie in de zoeker op het exacte moment dat deze voor de camera plaatsvindt.

Video opname

Met Full HD tot 120 fps in ProRes of 2K tot 60 fps zijn de specificaties van de camera nog steeds sterk. Hij kan 2,8K raw uitvoeren met maximaal 60 beelden per seconde buiten. Intern is dit ProRes 4444, een codec met veel flexibiliteit. Mooie bestanden, hoewel een beetje omvangrijk. Het is in deze situatie voordelig dat de resolutie lager is.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Mustafa.

De camera kan ook opnemen met een snelheid van maximaal 60 beelden per seconde, maar afhankelijk van het gebruikte opnameformaat en opnamemedium kunnen hier bepaalde beperkingen aan verbonden zijn. De camera kan zowel HD-SDI-beelden opnemen als Arri's exclusieve raw-bestanden met de naam ARRIRAW, die zowel statische als dynamische metadata bevatten. Dankzij de uitzonderlijke beeldkwaliteit kunt u het eindproduct up- of downsamplen naar HD-, 2K- of zelfs 4K-resolutie.

ARRI ALEXA Classic vs ARRI Alexa Mini LF

ARRI ALEXA Classic

ARRI Alexa Mini LF

Beeldsensor

Super35 ALEV III 23,8x17,8mm

ALEV III CMOS 36,70 x 25,54 mm

Dynamisch bereik

14+ stops

14 stops

ISO

160 - 3200

800

Opnameformaten

ProRes, RAW

MXF/ProRes, RAW

Maximale resolutie

2048x1152

4448 x 3096

Maximale beeldsnelheid

60 fps

60 fps

Gewicht

6,3 kg

2.72kg

Prijs

$6,100

$58,760

Meer tonen

Wat makers leuk vinden

Alpay

UK

Thumb up green icon

5 sterren

Laat meer zien

Wat makers niet leuk vinden

Alpay

UK

Thumb down red icon

-

Meer tonen

Eindoordeel

De Arri Alexa Classic is een camera met geweldige beeldprestaties die gemakkelijk te gebruiken is, betrouwbaar is in zelfs de moeilijkste situaties en aanpasbaar genoeg is om aan een verscheidenheid van workflows en financiële behoeften te voldoen. De Alexa Classic zal u voorzien van beelden van verbazingwekkende rijkdom en detail, of uw productie nu bedoeld is voor het grote scherm of televisie.

Gezien de huidige concurrentie en de snel evoluerende technologie op het gebied van filmcamera's, vindt u recentere modellen van Canon, Sony of Blackmagic wellicht geschikter voor uw behoeften - hun video-opnamemogelijkheden en andere ingebouwde functies zijn beslist uitgebreider dan die van de Arri Alexa Classic.

Image of ARRI ALEXA Classic for the review — by Wedio member, Alpay Andy Birdinc.

Vaak gestelde vragen

Is de ARRI ALEXA Classic in 2023 nog steeds de moeite waard?

De Arri Alexa Classic is een camera met geweldige beeldprestaties die gemakkelijk te gebruiken is, betrouwbaar is in zelfs de moeilijkste situaties en voldoende aanpasbaar is. Maar gezien de huidige concurrentie en de snel evoluerende technologie op het gebied van filmcamera's, vindt u recentere modellen van Canon, Sony of Blackmagic misschien geschikter voor uw behoeften.

Hoeveel kost de ARRI ALEXA Classic?

Vandaag kunt u de Arri Alexa Classis kopen voor 6.100 dollar.

Waar kunt u de ARRI ALEXA Classic huren?

Je kunt de Arri Alexa Classis huren via Wedio en andere verhuurders van camera's.

Toon meer

Review door Alpay Andy Birdinc

Alpay Andy Birdinc

Londen, Verenigd Koninkrijk

4.3 in beoordeling.

-

4.3

Toon meer

ARRI ALEXA Classic alternatieven

Canon EOS C300 MK II

Met de toevoeging van een "Production" cameraprofiel kan de C300 MK II nu de kleurwetenschap van de Arri Alexa nabootsen. De resulterende beelden van de twee camera's lijken bijna te veel op elkaar om ze van elkaar te onderscheiden nadat ze in de postproductie zijn gemengd met de Rec. 709 conversie LUT van Arri. Daarom wordt de C300 MK II vaak gebruikt als back-up camera voor de Arri Alexa of gewoon als een minder dure optie voor de A-camera. Lees meer

Koop bij Wedio Huren vanaf $100/dag

Blackmagic Cinema Camera 2.5K

Hoge dynamische bereiken, genuanceerde kleuren en organische texturen zijn slechts enkele van de redenen waarom de Blackmagic Cinema Camera, ondanks zijn lage prijs, de markt heeft veranderd en zich heeft gevestigd als een betrouwbare rivaal van de Arri Alexa. De algehele constructie, het ontwerp en de ergonomie van de Blackmagic Cinema Camera zijn totaal verschillend van die van de Arri Alexa, hoewel de algehele beeldkwaliteit een van de grootste tegenhangers van de Alexa is. Meer lezen

Koop bij Wedio Huren vanaf $79/dag

Sony PMW-F55

Op het gebied van 4K-producten heeft Sony een uitstekende reputatie, met name op het gebied van digitale cinematografie. De Sony F55, een van de beste 4K-camera's in en rond zijn prijsklasse, is daarop geen uitzondering en wordt vaak aangeduid als de droom van een filmmaker. De camera biedt een onberispelijke beeldkwaliteit, maakt opnamen in native 4K, heeft een verbazingwekkend dynamisch bereik van 14 stops, weinig ruis en een grote gevoeligheid. Lees meer

Koop bij Wedio Huren vanaf $200/dag

Meer tonen

Het onderzoek

Waarom je ons zou moeten vertrouwen

Bij Wedio zijn we op een missie om geweldige verhalen levend te houden. Dit doen we door het delen van kennis, tools en diensten te faciliteren die jou als maker helpen betere verhalen te maken. Vandaag helpen we meer dan 100.000 maandelijkse makers om beter te worden - samen. Wij geloven in de kracht van de gemeenschap. In plaats van productreviews te verzamelen van één maker, betrekken we honderden makers en maken we zowel video- als schriftelijke reviews. Op die manier presenteren we de essentie van het collectief in plaats van één mening.

Hoe we dit product hebben getest

We gebruikten een mixed-method design. Onze kwalitatieve videoreviews werden gemaakt door zorgvuldig geselecteerde Wedio-leden. We stuurden het product naar hen, ze probeerden het minstens 30 dagen uit in echte projecten, en daarna gaven ze een eerlijke videoreview. Onze kwantitatieve schriftelijke beoordelingen, werden verzameld van Wedio huurders en kredietverstrekkers. Wanneer huurders het product hebben gehuurd, hebben ze de mogelijkheid om een productbeoordeling achter te laten. Wanneer kredietverstrekkers een productvermelding maken, hebben ze de optie om hun gedachten over het product zelf te delen.

Hoe we deze beoordeling financieren

Om de best mogelijke beoordelingen voor creatieven te kunnen blijven leveren, hebben we vier verschillende inkomstenstromen. Dit omvat (1) commissies van onze korte termijn verhuur (10% van huurders 20% van uitleners wanneer een verhuur gebeurt via Wedio), (2) commissies van onze abonnementen (we krijgen betaald door onze retail partners om een bestelling te leveren), (3) commissies van merken die producten leveren, en (4) commissies van affiliate links naar andere partners (zoals retail partners, software en andere creatieve tools).

Beperkingen

Hoewel we proberen zo onbevooroordeeld mogelijk te zijn, willen we toch twee beperkingen van deze beoordeling aan de orde stellen. Ten eerste kunnen onze geldschieters bij de beoordeling van hun apparatuur worden beïnvloed door het "Endowment-effect". Zij zouden hun product mogelijk hoger beoordelen dan wanneer zij het zouden huren - alleen omdat zij het product zelf bezitten. Ten tweede kunnen instructeurs bij de beoordeling van een product te maken krijgen met een "bevestigingsvooroordeel". Als zij het product van ons hebben ontvangen, kunnen zij de neiging hebben alle voordelen en goede dingen over het product op te zoeken, omdat zij Wedio en het productmerk een plezier willen doen. Om deze beperking te overwinnen, leiden we onze instructeurs strikt om zo objectief mogelijk te zijn - een lage beoordeling is voor ons even waardevol als een hoge beoordeling. De beoordeling is bedoeld als leidraad voor andere makers bij de keuze van het materiaal.

Toegang ARRI ALEXA Classic

USD

Gebruikt kopen